Photobucket

Sunday, January 30, 2011

Derma Darah (^_^)


Wah...kiranyer nie la pengalaman yg amat bermkna bgi aku utk thun nie...25/1/2011..
First time tgok org derma darah(wrga IPG Kota Bharu) bertempat di Dataran Hep ,ape yg ade dlm fikiran aku time tue ialah diorang semua xtakut ke dgn jarum-jarum..hoho2..kiranyer diorang berani la tue,xtakut jarum..n hati diorang semua murnie sebab sanggup menderma darah sbb nntie nk tlg org yg memrlukan drh2...(nie semua time aku sem 1 la...)


Sem 2 pulak,..trip dri hospital mane entah( lupe) dtg kt mktb..so sape2 nk derma darah dipersilakan..:)..
nk derma drh nie ponn kena ade procedure jgk,bukan maen derma ja kan?? =P
-berat kena 45kg ke atas
-digalakkan pada para muda mudi harapn bgsa..hihi(sbb drh mereka fresh kot)
-bgi pompuan pulak: xdtg period time tue..
-xde sebarang penyakit..n xbuat pape pembedahan di mana2 hospital sblom nie..
-tido mencukupi antara 5-6 jam ...
smngt nk derma darah time tue sgt berkobar-kobar...time aqu nk pi ngn slh sorang kwn aku tue,tiba2...kaunter da tutup dik.' kata akak nurse'..kui9..
niat udah terkubur..;(

Ermm.Sem bru nie pulak..ade pulak lwtn dri Hospital Besar Zainab ,Kelantan dtg...
tkde pun niat aku nk derma darah,sbb dh give up hri tue.. :P..
Lepas hbis kelas,sja ja usha kt dtrn hep smbil tgok2 org derma drh..tgok nurse..ehem2 doktor skali..hihi..
Niat cuma satu je time tue,ingt nk timbang berat n then nk tahu aku nie dari darah jenis ape??
mula2 pi timbang berat..alang2 da ade borang nk derma drh tue..tgn aku yg tk brape nk gatal nie cepat2 je capai borang tue n then isi ape yg patut..hoho..so niat lepas tue..nk derma darah la..insyaAllah..moga dipermudahkan olehNya..

Mula2 tue,aqu pi la timbang berat aku..mak aii..dh 47 kg je aku..makin kurus ..hehe..dulu 51 kg(chubby)..abg aku pon ade tgur,nape kurus sgt loni..dlm hati aku(aku diet loni..ha2)..
n then check jenis darah..darah aqu jenis B..B+..so kena cri pasangn B+jgk la..hihi..ma aqu jenis AB, ayah aku pulak O....
pAstue pegi la check tekanan darah pulak,,166..doktor tue ckp"cntik!!! good(tekanan drh anda ok)..boleh2 derma..syukur alhmdulillah..humm..kt kaunter terakhir pulak(dpt sijil)..wink9.,,
time dia nk tulis no ic aqu tue.."bnyknyer no satu"..nk wt cmne lahir bulan 11/11/91..n duk trgnu pulak..mestie la bnyk satu.. 911111-1&&&&&....sempat lagi wat joke"kalau smbut bufday,jgn lupe ajak kitaorang"...aqu senyum je melebar...

Lepas semua procedure dijlnkan...tibalah masa aku menderma drh..waaaa..takut jarum tue..sakit ke tk(dulu nk jadi doktor,mane boleh takut jarum)...akhirnya..terlaksana suda hajat aku..moga drh aku dpt membntu insan2 diluar sne yg memerlukannyer...

p/s:selagi hayat masih ade,berbaktilah pada agama,bgsa n negara :))

No comments:

Post a Comment